اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه و ثبت

۶۷۵ بازديد

چنانچه مبلغ مهریه بیش از 200 میلیون ریال باشد باید از طریق دفاتر خدمات قضایی برای مطالبه آن اقدام کنید.سپس پرونده شما به دادگاه خانواده فرستاده می شود.

پس از ثبت دادخواست، پرونده به مرجع رسیدگی ارجاع و پیامکی برایتان ارسال خواهد شد. بعد از وصول پیامک باید به دفتر شعبه رسیدگی کننده مراجعه کرده و از تکمیل بودن پرونده خود مطمئن شوید.

راهنما: اولین اقدام شما در این مرحله باید درخواست توقیف اموال همسرتان باشد.در این مواقع بهتر است برای پیشبرد سریع پرونده خود از یک وکیل مجرب استفاده کنید.

 

اکنون پرونده شما جهت رسیدگی تعیین وقت گردیده،سپس وقت دادگاه به طرفین ابلاغ شده وجلسه رسیدگی در زمان اعلام شده تشکیل می‌گردد.

پس از تشکیل جلسه رسیدگی و صدور رای به نفع زوجه و قطعیت رای، زن می تواند اجرای حکم محکومیت همسرش به پرداخت مهریه را از واحد اجرای احکام مدنی بخواهد.

سپس برای اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه ابلاغیه ای برای شوهر ارسال می گردد و به او مهلت 10 روزه ای داده خواهد شد تا بتواند مطالبه همسرش را پرداخت نماید. 

راهنما: اموال همسرتان که جزء مستنثات دین (منزل مسکونی در اعسار او،اثاثیه مورد نیاز زندگی،وسایل و ابزار امرار معاش و …)می باشد را توسط دادگاه نمی توان توقیف نمود.

 

به یاد داشته باشید که به طور همزمان نمی توانید در طریق دادگاه و اجرای ثبت برای دریافت مهریه اقدام کنید و باید از یکی از این دو روش استفاده کنید.

 

برای وصول مهریه میتوان به جای مراجعه به دادگاه از یک روش غیرقضائی و در برخی موارد راحت تر نیز استفاده کرد و آن وصول مهریه از طریق صدور اجرائیه ی ثبتی است.

از آنجائیکه مهریه طلب زن از مرد محسوب می شود و در سند رسمی ازدواج نیز ثبت شده است لذا میتوان طبق مواد ۹۲ و ۹۳ قانون ثبت اسناد و املاک، از طریق ادارۀ اجرای ثبت، مهریه اش را به اجرا گذاشته و آن را وصول کند.

برای اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرای ثبت با داشتن مدارکی که در بالا ذکر شد به دفتر ازدواجی که ازدواج شما در آنجا ثبت شده است مراجعه کنید.

سپس تقاضای خود را به طور کتبیبه سردفتر ارائه می دهید و بنا به تقاضای شما سردفتر ظرف 48 ساعت برگه های اجرائیه رای را جهتاجرا نزد مسئول اجرا می فرستد.

مامور اجرا نیز بر اساس قوانین اجرائیه را به زوج ابلاغ می‌کند. بعد از آن، مرد باید ظرف 10 روز مهریه را بپردازد یا ترتیبی برای پرداخت آن بدهد و یا اینکه مالی را برای پرداخت مهریه معرفی کند.

چنانچه مرد قادر به تامین مهریه نباشد، باید ظرف همان 10 روز صورت دارائی خود را به مسئول اجراء بدهد و اگر مالی ندارد صریحاً اعلام کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.