قانون جدید حذف زندان مهریه

۷۸۵ بازديد

قانون جدید مهریه در مجلس

بر اساس تبصره الحاقی به ماده هفت قانون محکومیت‌های مالی، حبس یا بازداشت بدهکاران مالی از جمله متعهدان موضوع تادیه مهریه ممنوع می باشد، مگر در صورتی که زوجه ملائت مالی محکوم‌علیه و امتناع وی از پرداخت محکوم‌ به را اثبات کند.

اما به عقیده بسیاری از کارشناسان اگر قرار باشد نحوه اجرای محکومیت های مالی تغییر یابد، نیازمند اصلاح قانون است.

البته این روند پروسه ای دارد که از کمیسیون قضایی مجلس شروع، در صحن علنی مجلس تصویب و بعد از نظر نهایی شورای نگهبان لازم الاجرا می شود.

بنانراین بر اساس قانونی که قرار است در مجلس بررسی شود ابتدا ابلاغیه پرداخت برای زوج ارسال می شود که در صورت استطاعت مالی مهریه پرداخت شده و موضوع خاتمه می یابد.

 
 

بر اساس گفته های سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی طرحی در کارگروه این کمیسیون تصویب شده است که به موجب آن مردانی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند حتی برای مهریه یک سکه هم به زندان نمی‌روند.

وی توضیح داد: اما اگر آن مرد ملائت داشته باشد و مهریه را پرداخت نکند و علی رغم توان مالی لجبازی کند قانون می‌تواند ورود کند و از او مهریه را بگیرد.

 

 

قانون جدید حذف زندان مهریه

باتوجه به دستورالعمل جدید قانون جدید حذف زندان مهریه صادره از قوه قضاییه مردانی که اعسار خود را به پرداخت مهریه به صورت یک جا اعلام نمایند و اعسار آن‌ها از طرف دادگاه مورد تایید واقع گردد، زندانی نمی‌شوند و محکوم به پرداخت مهریه به صورت اقساطی با تشخیص مقام محترم قضایی می‌گردند.

در قانون جدید زندان برای مهریه بر خلاف تصور عامه مردم، مهریه بیش از ۱۱۰ سکه قابل دریافت از طرف زوجه می باشد اما روال قانونی آن به این صورت مقرر شده است :

در صورتی که مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه باشد، مرد به هر نحوی مکلف به پرداخت آن بوده و عدم پرداخت از جانب وی سبب صدور حکم جلب خواهد شد.

اما در مورد مهریه بیش از ۱۱۰ سکه زوجه بایستی اموال شوهرش را به دادگاه معرفی نماید تا دادگاه نسبت به توقیف و تامین اموال اقدام نماید و حکم جلب برای مرد صادر نمی‌شود.

منبع:https://dadmehromid.com/mehriye-law/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.